תמונה מתוך כתב העת

"חדר כושר חברתי-רגשי" הורים, מורים, למידה חברתית-רגשית ומה שביניהם

למידה חברתית־רגשית (SEL) הוא מונח המתייחס לרכישת כישורים המובילים לזיהוי ולניהול של רגשות, לפיתוח דאגה ואכפתיות לאחר, לקבלת החלטות אחראית, לייסוד מערכות יחסים חיוביות ולהתמודדות יעילה עם מצבים מאתגרים (בנבנישתי ופרידמן, 2020). מיומנויות חברתיות טובות עשויות להוביל להצלחה ברבדים בולטים רבים בחיי הפרט, וההפך (אלקובי, 2020; שפרלינג, 2018;Kautz, 2014; Osher et al., 2016).

בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית בעשורים האחרונים התלמידים מתנסים פחות בסיטואציות חברתיות פנים אל פנים, לכן, קיימת חשיבות להקניית מיומנויות אלו בבית הספר (שפרלינג, 2018).

לצורך הקניית מיומנויות אלו עלה רעיון לפתח מערכת ממוחשבת לשיפור מיומנויות חברתיות־רגשיות בקרב תלמידים הלומדים בבית ספר יסודי ובחטיבת הביניים. לצורך פיתוח המערכת נערך מחקר בגישה האיכותנית, שבמסגרתו רואיינו 10 מורים שהם מחנכי כיתות מבתי ספר יסודיים בכיתות א-ח. מתוך ניתוח הממצאים עלתה התובנה שהעמקת המודעות בקרב המורים בנושא הלמידה החברתית־הרגשית יכולה להתקיים באמצעות סדנאות והענקת ארגז כלים הכולל מענים למגוון האתגרים החברתיים־הרגשיים שהמורים נדרשים להם. הידע שיינתן למורים יביא אותם להקנות מיומנויות חברתיות־רגשיות אצל תלמידיהם (אלקובי, בכתיבה).

הבנת הממצאים היוותה את התשתית לבניית המיזם חדר כושר חברתי־רגשי, שמטרתו הגברת המודעות לדרכי ההקניה של מיומנויות חברתיות־רגשיות באופן יישומי ומותאם לבתי הספר תוך רתימה של ההנהלה, של הצוות החינוכי ושל ההורים לתהליך זה בראייה מערכתית.

חדר הכושר החברתי־הרגשי כולל מערכת ממוחשבת המאפשרת מיפוי של המצב החברתי של הכיתה ושל כל תלמיד בנפרד. נוסף על כך, כולל חדר הכושר מפגשים ותכנים להקניית מיומנויות חברתיות נדרשות, משחקים המקנים מיומנויות חברתיות־רגשיות ומאפשרים התנסות בהן. כמו כן, ערכות וכלים חדשניים במתודות מגוונות עומדים לרשות בית הספר וכן קיומן של סדנאות משותפות למורים ולהורים. בהמשך מוצגות דוגמאות להקניית מיומנויות ספציפיות.

התוכנית מדגישה את חשיבות השותפות של הורים בתהליך הלמידה חברתית־הרגשית, משום שהם הדמות הראשונה המתווכת את המיומנויות הללו לילד.

 

פורסם ב"חוקרים@צוותי חינוך-הורים, במרכז האקדמי לוינסקי וינגייט, גליון מס' 1, 2024", מאת: רבקה אלקובי.

Open chat
1
רוצה להתייעץ?
רוצה להתייעץ איתנו...
כתוב הודעה