צללית של אדם בוגר וילד אוחזים יד ומטיילים בשדה פתוח מול שמי השקיעה

מנהיג ואהבה איך יוצרים זאת

כאשר אנו רוצים ליצור משמעת , הנהגה בבית , תהליך של הטמעה בחינוך אנו זקוקים לאחד הדברים המשמעותיים " דמות מנהיג" איך דמות זו מתקשרת לחינוך?

הפעולה  הנגזרת מכך היא הצורך להנהיג , להתנהג ולהתנהל כמנהיג.
התנהלות זו משפיעה על תהליך החינוך באופן ישיר.

השאלה הנשאלת איך יוצרים זאת?

ננסה לענות על זה יחד…

הדימוי הבא יעזור להמחיש זאת :

"איך בונים ספינה?
אוספים אנשים ונוטעים בהם את האהבה והכמיהה לים הגדול, הרחב והאין סופי, לא מקבצים אנשים ואומרים להם להכין תכניות,  לאסוף חומרים ולבנות ספינה "

(אנטואן סנט אקספרי)

כאשר אנו גורמים לאנשים להאמין שהם חלק מדבר גדול , שהם חלק מתפקיד משמעותי ונוטעים בליבם את האהבה , המשמעות, השמחה והסיפוק למטרה הם נהיים חלק ממנה ,הם הופכים להיות מונהגים .

מהי מנהיגות ?
בתשובה לשאלה, מה משמעותה של מנהיגות, אומרת כריס קלארק-אפשטיין: "האמינו או לא, שום תשובה לשאלה זאת לא תהיה נכונה או לא נכונה" (2003)
פופר (1997) במאמרו
"מנהיגות: היער ושביליו" טוען כי  החומר העצום שנכתב על מנהיגות מביא אתו ריבוי של הגדרות מזוויות שונות.
לצורך הדיון שלנו נסתפק בהגדרות הבאות:
א. "עמידה בראש ציבור גדול. ראשות של תנועה חברתית או מדינית. שליטה באנשים". (מילון ספיר 1997)
ב. "מנהיגות היא הנעת אנשים לביצוע משימות לאורך זמן תוך מיצוי אמצעי ההנעה ותוך שימוש מזערי באמצעי כפייה (אלטמן, כ"ץ 1997)
ג. מנהיגות היא מערכת של יחסים דינמיים, המבוססת על הדדיות ועל מטרה משותפת בין מנהיגים ובין שותפי תפקיד להשגת תוצאות רצויות וממשיות, ושבמהלכה מגיעים הצדדים לדרגות גבוהות יותר של הנעה והתפתחות מוסרית" (Gemmy Allen, 1998).

נראה כי יש הסכמה שמנהיגות היא תופעה חברתית אנושית, שבה יש שני בעלי תפקידים מרכזיים: מנהיג ומונהגים.
יש גם הסכמה שבמוקד מערכת היחסים בין שותפי תפקיד אלה עומדת היכולת להשפיע ולהניע.
אולם יש השקפות שונות באשר לאופן שבו מתממשת יכולת ההשפעה.
לפי הגדרה ב' היכולת היא של המנהיג לגרום למונהגים לעשות דברים, להניע אותם לפעול להשגת מטרה משותפת. ואילו לפי הגדרה ג' מדובר במערכת יחסים שוויונית המושתתת על הדדיות.
היכולת של המנהיג נובעת מהיכולת של המונהג/ים והסכמתם, ולהיפך.
מנהיגות מתקיימת רק כאשר האחרים מקבלים בהסכמה לתקופה נתונה את מטרות הקבוצה כמטרותיהם האישיות (פרידמן 1992 1993, פופר 1994 (.

"אין עם בלי מלך ואין מלך בלא עם"

מנהיג  הרוצה ליצור מצב של קבלת מסרים והטמעתן אצל המונהגים שלו, כפי שהגדרנו קודם זהו המצב האידאלי  בתהליך חינוכי.
הוא מוכרח לראות את המונהגים ממבט אנושי , אישי ומשמעותי . ללמוד את דרכיו של כל אחד על מנת לגרום לו להיות שותף למטרה וליצור אצל המונהג חיבור משמעותי להנהגה .

הורים , מנהלים , אנשי חינוך במילים קצת אישיות אחרי שקראנו עד כאן,

נשאל את עצמנו כמה שאלות:
איך אנו רואים את המונהגים? במה אנו מעריכים אותם?

האם אנו יכולים לכתוב עליהם לפחות 5 תכונות טובות?

איזו משמעות יצרנו אצלם בכדי שיקבלו את ההנהגה שלנו?

ולאן אנו רוצים להוביל אותם?

אג'נדה משותפת, אהבה, הדדיות, נתינה שילוב התנהגות זו עם מתן גבולות וסמכות מאפשרת שביל חדש היוצר בלב המנהיג ומונהגיו רצון הדדי ליצור ולייצר מטרה משותפת.

"ההשפעה של המנהיג היום היא הדור של מחר…"

רוצים להיות הראשונים לקבל הטבות וחדשות שלנו?

הצטרפו למועדון החברים של
מרכז הרמוניה

וקבלו משחק מתנה

Open chat
1
רוצה להתייעץ?
רוצה להתייעץ איתנו...
כתוב הודעה